PLANO DE NEGÓCIOS: EDUCAÇÃO EMPREENDEDORA PARA ALUNOS DE GASTRONOMIA
DOI:
https://doi.org/10.24883/IberoamericanIC.v8i1.238Keywords:
alimentação, bebidas, gestão, desenvolvimento, empreendimentoAbstract
Os estabelecimentos de alimentação e bebidas são, atualmente, mais do que espaços destinados à satisfação da necessidade alimentar, refletindo, assim, na necessidade do mercado de profissionalização da gestão e melhoria do serviço prestado. Tendo em vista a necessidade do desenvolvimento de profissionais alinhados a partir da concepção da educação empreendedora, este trabalho teve como objetivo despertar e desenvolver o espírito empreendedor dos estudantes do curso de Bacharelado em Gastronomia da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), utilizando a construção de uma ferramenta utilizada na idealização e na gestão de um empreendimento, o plano de negócios. Além de contribuir na formação dos estudantes do curso, o trabalho analisou a construção dos planos de negócios, tentando identificar as potencialidades e dificuldades dos alunos na elaboração desta ferramenta.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE INDÚSTRIAS DA ALIMENTAÇÃO – ABIA. Food Service. Disponível em: http://www.abia.org.br/vsn/tmp_2.aspx?id=49. Acessado em: 20 de junho de 2016.
BERNARDE, LUIZ ANTONIO. Manual de Planos de Negócios: fundamentos, processos e estruturação. Editora Atlas, 2014.
BIAGIO, LUIZ ARNALDO; BATOCCHIO, ANTONIO. Plano de Negócios: estratégia para micro e pequenas empresas. Editora Manole, 2012.
BURR, Ridge JL; IRWIN, Richard D. New Business Ventures and the Entrepreneurship. 1985.
CHIAVENATO, Idalberto. Empreendedorismo: dando asas ao espírito empreendedor: empreendedorismo e viabilidade de novas. 2ª edição rev. e atualizada. São Paulo: Saraiva, 2007.
DORNELAS, José Carlos Assis. Transformando ideias em negócios. 2.ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
DRUKER, Peter Ferdinand. Inovação e espírito empreendedor (entrepreneurship): prática e princípios. São Paulo: Pioneira, 1986.
ENGEL, Guido Irineu. Pesquisa-ação. Educar, Curitiba, n. 16, p. 181-191. Editora da UFPR, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.214
FINKELSTEIN, Joanne. “A cozinha chique – o impacto da moda na alimentação”. In: SLOAN, Donald. Gastronomia, restaurantes e comportamento do consumidor. Barueri, SP: Manole: 2005.
HISRICH, Robert D.; PETERS, Michael P. Empreendedorismo. São Paulo: Bookmann, 2004.
INSTITUTO BRASILEIRO DE QUALIDADE E PRODUTIVIDADE – IPBQ. GEM 214: Empreendedorismo no Brasil Relatório Executivo. Curitiba, Paraná. 2015.
IBGE. Pesquisa de Orçamentos Familiares 2008-2009: avaliação nutricional da disponibilidade domiciliar de alimentos no Brasil. Rio de Janeiro, 2010.
LEITE, Emanuel F. O Fenômeno do Empreendedorismo. Editora Saraiva. São Paulo, 2012
SCHUMPETER, Joseph. Can capitalism survive? Creative Destruction and the Global Economy. New York, 1952.
SEBRAE. Como elaborar um plano de negócios. Brasília, Distrito Federal. 2013.
SEBRAE. Sobrevivência das Empresas no Brasil. Coleção Estudos e Pesquisas. Brasília, Distrito Federal. 2013.
TIDD, J.; BESSANT, J.; PAVITT, K. Gestão da Inovação. 3.ed. Bookman, Porto Alegre, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors who publish in this journal agree to the following terms: the author(s) authorize(s) the publication of the text in the journal;
2. The author(s) ensure(s) that the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of evaluation by another journal;
3. The journal is not responsible for the views, ideas and concepts presented in articles, and these are the sole responsibility of the author(s);
4. The publishers reserve the right to make textual adjustments and adapt texts to meet with publication standards.
5. Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Atribuição NãoComercial 4.0 internacional, which allows the work to be shared with recognized authorship and initial publication in this journal.
6. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
7. Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on a personal web page) at any point before or during the editorial process, as this can generate positive effects, as well as increase the impact and citations of the published work (see the effect of Free Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.