Psicologia escolar: visão dos psicólogos, alunos e docentes do instituto federal de educação do Rio Grande do Sul – IFRS
DOI:
https://doi.org/10.24883/IberoamericanIC.v4i3.99Keywords:
Psicologia Escolar, Psicólogos, Alunos, Docentes, Instituição PúbicaAbstract
Este estudo teve como objetivo analisar o papel da psicologia escolar em uma instituição de ensino público, por meio da atuação do profissional em psicologia, e o que essa prática reflete sobre os alunos, docentes e ao próprio profissional atuante. De caráter descritivo e exploratório, este estudo de caso envolveu entrevistas em profundidade, realizadas com as duas psicólogas da instituição, bem como a aplicação de survey auto administrada, através de questionários estruturados e com perguntas abertas, que foram aplicados a 15 alunos dos cursos técnicos e 15 docentes do IFRS do campus de Bento Gonçalves/RS. A análise dos resultados foi realizada através da análise de conteúdo. A pesquisa revelou que as atividades atribuídas ao psicólogo escolar, no instituto pesquisado, envolvem: orientação vocacional aos alunos; compreensão de suas dificuldades e anseios, considerando seu entorno social, familiar e afetivo; contribuição na formação didática dos professores e nas metodologias para a educação; e amparo em questões de ordem social, emocional e coletiva dos demais agentes que atuam na instituição. A diversidade de atribuições demonstra que o papel do psicólogo escolar ainda está se consolidando como agente de mudança no contexto do ensino.
Palavras-chave: Psicologia Escolar; Psicólogos; Alunos; Docentes; Instituição Púbica.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors who publish in this journal agree to the following terms: the author(s) authorize(s) the publication of the text in the journal;
2. The author(s) ensure(s) that the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of evaluation by another journal;
3. The journal is not responsible for the views, ideas and concepts presented in articles, and these are the sole responsibility of the author(s);
4. The publishers reserve the right to make textual adjustments and adapt texts to meet with publication standards.
5. Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Atribuição NãoComercial 4.0 internacional, which allows the work to be shared with recognized authorship and initial publication in this journal.
6. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.
7. Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on a personal web page) at any point before or during the editorial process, as this can generate positive effects, as well as increase the impact and citations of the published work (see the effect of Free Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html
• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.