PRÁTICAS ESTRATÉGICAS E ESTRATEGISTAS: ESTUDO DE CASO EM UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR DE SANTA CATARINA
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Estratégia
Estratégia como prática
Estrategistas
Isomorfismo
Strategy
Strategy as practice
Strategists
Isomorphism

How to Cite

Bohn, A. C., Grígolo, S., & Harzer, J. H. (2017). PRÁTICAS ESTRATÉGICAS E ESTRATEGISTAS: ESTUDO DE CASO EM UMA INSTITUIÇÃO DE ENSINO SUPERIOR DE SANTA CATARINA. Journal of Sustainable Competitive Intelligence , 7(2), 23–45. https://doi.org/10.24883/IberoamericanIC.v7i2.214

Abstract

O estudo objetivou uma análise da prática estratégica e dos estrategistas, na forma de estudo de caso em uma IES. Buscou-se identificar as ações estratégicas, os estrategistas e os mecanismos institucionais isomórficos relacionados com a prática da estratégia por meio de pesquisa de caráter qualitativa e descritiva. Os participantes do estudo foram a gestora acadêmica e a pedagoga, enquanto respondentes de entrevista semiestruturada e em profundidade, cujo instrumento refere-se a um roteiro já testado e validado por Walter (2010). Para a construção deste houve análise de documentos internos, e a observação direta da pesquisadora. As entrevistas foram gravadas em áudio e transcritas literalmente. As abordagens teóricas que contemplaram esta construção foram a estratégia como prática e o isomorfismo. Os dados obtidos por meio da pesquisa foram descritos e analisados em categorias de análise. Na análise dos dados e resultados verificou-se a presença do isomorfismo do tipo mimético, como predominante na IES. Por momentos, percebeu-se a inclusão do isomorfismo coercitivo advindo das estratégias macro da Instituição. Percebeu-se uma movimentação das pessoas em todos os níveis no sentido de “estratetizar”, sendo colaboradores dos mais diversos níveis dentro da IES. Já em termos externos, observou-se a participação e o atendimento à comunidade local.

https://doi.org/10.24883/IberoamericanIC.v7i2.214
PDF (Português (Brasil))

References

BARNEY, J. B.; HESTERLY, W. S. Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Pearson, 2007.

DIMAGGIO, P. J.; POWELL, W. W. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, v. 48, p. 147-160, 1983.

HAIR JR., J.F.; BABIN, B.; MONEY, A.H.; SAMOUEL, P. Fundamentos de métodos de pesquisa em administração. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HANNAN, M. T.; FREEMANN, J. The population ecology of organizations. American Journal of Sociology, v. 82, p. 929 – 964, 1977.

INEP. Resumo técnico: censo da educação superior 2009. Brasília, 2009. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/download/superior/censo/2009/ sinopse_ da_ educacao_superior_2009.xls>. Acesso em: 25 out. 2009.

JARZABKOWSKI, P. Strategy as practice: an activity-based approach. London: Sage, 2003.

_______. Strategy as practice: an activity-based approach. London: Sage Publication, 2005.

_______.; BALOGUN, J.; SEIDL, D. Strategizing: the challenges of a practice perspective. Human Relations, v. 60, n. 1, p. 5-27, 2007.

JOHNSON, G.; Langley, A.; Melin, L.; Whittington, R.. Strategy as practice: research directionas and resources. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.

KELLER, G. Academic strategy. Baltimore: The Johns Hopskins University, 1983.

MEYER JR., V. Planejamento universitário: ato racional, político ou simbólico: um estudo de universidades brasileiras. Revista Alcance, v. 12, n. 3, p. 373-389, 2005.

MANTERE, S.; WHITTINGTON, R. Becoming a strategist: senior manager trajectories. In: EUROPEAN GROUP OF ORGANIZATIONAL, 23., 2007 Vienna, Austria. Anais... Viena: EGOS, 2007.

MINTZBERG, Henry; LAMPEL, Joseph; QUINN, James B.; GHOSHAL, Sumantra. O Processo da Estratégia. 4 ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MINTZBERG, H. The strategy concept 1: the five Ps of strategy. California Management Review. v. 30, n. 1, p. 11-24, 1987.

STAKE, R. E. The art of case study research. London: Sage Publications, 1995.

SILVEIRA, A.; DOMINGUES, M. J. C. S. Reflexões sobre administração universitária e ensino superior. Blumenau: Edifurb, 2010.

VIZEU, F.; GONÇALVES, S. A. Pensamento estratégico: origens, princípios e perspectivas. São Paulo: Atlas, 2010.

WALTER, S. A.; ROCHA, D. T; DOMINGUES, M. J. C. S.; TONTINI, G. De professor a gestor: uma análise do perfil dos gestores dos cursos de administração das instituições de ensino superior da região oeste do Paraná. Revista Angrad, v. 8, p. 53-72, 2007.

_______. Mecanismos isomórficos e práticas estratégicas: o caso da Sooro. 2010. 267f. Tese (Doutorado em Administração) – Programa de Pós-Graduação em Administração, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2010.

_______.; AUGUSTO, P. O. M.; FONSECA, V. S. O campo organizacional e a adoção de práticas estratégicas: revisitando o modelo de Whittington. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO. 2011, Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: ANPAD, 2011.

WALTER, S. A.; MEYER JR., V. Estratégias acadêmicas: análise de uma escola de administração. In: SILVEIRA, A.; DOMINGUES, M. J. C. (Coord.). Reflexões sobre administração universitária e ensino superior. Blumenau: Edifurb, p. 73-100, 2008.

WHITTINGTON, R. Strategy as practice. Long Range Planning, v. 29, n. 5, 1996.

_______. The work of strategizing and organizing: for a practice perspective. Strategic Organization, v. 1, n. 117, 2003.

_______. Completing the practice turn in strategy research. Organization Studies, v. 27, n. 5, p. 613-634, 2006.

WOOTEN, M.; HOFFMAN, A. J. Organizational fields: past, present and future. In: GREENWOOD, R. et al. (Eds.).The Sage handbook of organizational institutionalism. London: Sage Publications, 2008. p. 130 -147.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.

Authors who publish with this journal agree to the following terms:

1. Authors who publish in this journal agree to the following terms: the author(s) authorize(s) the publication of the text in the journal;

2. The author(s) ensure(s) that the contribution is original and unpublished and that it is not in the process of evaluation by another journal;

3. The journal is not responsible for the views, ideas and concepts presented in articles, and these are the sole responsibility of the author(s);

4. The publishers reserve the right to make textual adjustments and adapt texts to meet with publication standards.

5. Authors retain copyright and grant the journal the right to first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Atribuição NãoComercial 4.0 internacional, which allows the work to be shared with recognized authorship and initial publication in this journal.

6. Authors are allowed to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with recognition of authorship and initial publication in this journal.

7. Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on a personal web page) at any point before or during the editorial process, as this can generate positive effects, as well as increase the impact and citations of the published work (see the effect of Free Access) at http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html

• 8. Authors are able to use ORCID is a system of identification for authors. An ORCID identifier is unique to an individual and acts as a persistent digital identifier to ensure that authors (particularly those with relatively common names) can be distinguished and their work properly attributed.

Downloads

Download data is not yet available.